
nytimes.com 
 

After Trump’s Cuts, ‘Crippled’ NPR and PBS Stations Must Transform 
Radio and television stations, facing enormous budget holes, are pleading with NPR and PBS to lower their fees as they 
examine whether to drop national programming altogether. 
 
By Benjamin Mullin, Jack Healy and David W. Chen 
Benjamin Mullin reported from Bunker Hill, Kan., Jack Healy from Porcupine, S.D., David W. Chen from Warm Springs, 
Ore.   Sept. 13, 2025  
 

On the windswept prairie of South Dakota, a tribal public radio station is 
selling off its old records to pay the bills. In Warm Springs, Ore., the NPR 
affiliate is considering dropping “All Things Considered” to focus on tribal 
issues. 
 
In Bunker Hill, Kan., (population 103), the public TV station may eventually 
have to cut ties with PBS, pulling children’s shows like “Daniel Tiger’s 
Neighborhood.” 
 
“We are crippled here,” said Betsy Schwien, the general manager of Smoky 
Hills PBS in Bunker Hill. “It is the absolute worst-case scenario.” 
 
The decision by President Trump and Republicans in Congress to strip $500 
million from public broadcasters this summer is forcing profound changes 
that will reshape the airwaves, especially in rural and tribal areas of the 
country. 
 
Some stations are beginning to go off the air, as Congress was warned 
before it went ahead and eliminated funding for the Corporation for Public 
Broadcasting, the taxpayer-backed company that supports public media, 
ultimately shutting it down. But short of that, no station will be immune 
from impacts. 
 
 

NPR and PBS, aware of the strain, have lowered fees for impacted stations. But 
for many, that’s not enough. Some are considering dropping nationally produced 
shows from NPR and PBS amid enormous budget shortfalls. Florida Public Media, 
an association of 24 NPR and PBS stations, last month sent a letter to NPR’s chief 
executive, Katherine Maher, pleading for lower program fees. 
 
“Simply put, the fee relief plan NPR has proposed is not sufficient to keep many 
NPR programs on the air in much of Florida,” the stations wrote. (In some states, 
like Florida, state funding has also been cut.) 
 
Some are turning to grants and emergency membership drives and considering 
higher fees on corporate sponsors to stanch the bleeding. 
 
Others, fielding complaints from their members, are voicing worries about the 
political balance in news coverage, a delicate issue for station directors in red 
states. Republicans have long complained about what they call a liberal bias in 
public broadcasting, but if rural NPR affiliates shed national shows like “All 
Things Considered” and “Morning Edition,” the airwaves would give listeners few 
alternatives to conservative talk radio in many areas. 



For most Americans, public radio and television won’t disappear. NPR and PBS aren’t going away, and many stations in 
the biggest cities will withstand the cuts. But the sudden loss of government support is transforming a cultural 
touchstone that has endured for more than a half-century. 
 
“Public media leaders will need to be more open to ideas that might have been discarded in the past,” said Steve Bass, a 
public media consultant. 

Next year will mark the 40th year since KWSO (91.9 FM), a public radio 
station owned and operated by the Confederated Tribes of Warm Springs in 
north central Oregon, began airing a round-the-clock mix of news, cultural 
programming, music and community announcements. 
 
But what the station will look like beyond that anniversary is “just a great 
unknown,” said Sue Matters, the longtime station manager. 
 
About 40 percent of its $600,000 annual budget, which pays for six full-time 
employees, comes from the Corporation for Public Broadcasting. That will 
soon be gone. 
 
“I’d say I’m looking to replace $200,000, ballpark,” Ms. Matters said. 
 
To fill that hole, everything is on the table, she said, including national 
programming such as “All Things Considered.”  
 
She wants instead to prioritize what makes the station a community 
bulwark: lessons for the tribe’s three languages; announcements for the 
Warm Springs K-8 public school; coverage of football and other sports from 
Madras High School; and Native America Calling, a national live call-in 
program for public radio stations. 

 
To generate more revenue, she is mulling potentially increasing the rates she charges for sponsorships and corporate 
support, selling clothing and merchandise and even starting a food cart. 
 
Station management has requested additional funding from the tribe, which provides 40 percent of KWSO’s budget. And 
so far, there appears to be a willingness, at least in the short run, to cover things like programming fees and 
subcontracts for the station’s automation system, website and app. But Ms. Matters worries about a zero-sum effect. 
 
“That funding could be going to other things that meet people’s needs like food or housing,” she said. 
 
The station’s transmitter, atop Eagle Butte, offers commanding views of Mt. Hood and Mt. Jefferson in the distance, and 
the tribe’s Kah-Nee-Ta hot springs resort in the valley below. And a good thing, too, she said, because KWSO is typically 
the only station offering local and community news that the tribe’s 4,500 local residents can hear, especially given the 
“nooks and crannies” of the adjacent Cascades. 
 
Internet access on the Warm Springs reservation, which encompasses 1,000 square miles, is spotty at best. Cellphones 
often have no bars or display SOS. And in a community where the median household income of $58,900 is three-
quarters the national average, maybe 40 percent of residents don’t have television access either, since they can’t afford 
satellite television services, said Daniel Martinez, the tribal emergency manager. 
 
That leaves KWSO.  
 
“It’s our conduit to the community,” Mr. Martinez said.  Those concerns were echoed throughout the reservation. 
 



 “If we lose the radio station, it’s like you lose an arm or a leg, you lose a foot,” 
Carlos Calica, vice chair of the tribal council, said at an end-of-summer 
powwow. 
 
Last spring, when Mr. Trump and his allies in Congress called for the defunding 
of public broadcasting, they insisted they were pursuing more political balance 
on the nation’s airwaves. The president called NPR and PBS “radical left 
‘monsters,’” while the White House, in an announcement formally asking 
Congress to claw back funds already allocated to the Corporation for Public 
Broadcasting, dismissed its programming as “woke propaganda disguised as 
‘news.’” 
 

But with the corporation now 
gone, the question confronting 
much of the country, where 
airwaves are dominated by the 
chain stations of Sinclair 
Broadcasting and iHeartRadio, will 
be how any news can compete with the political right. 
 
In the Badlands of South Dakota, the airwaves are saturated with 
unapologetic conservatism. The road to the Pine Ridge Reservation cuts 
through a sea of prairie grass, while over the radio, on 90.3, a former lawyer 
for Mr. Trump rails against the “radical left.” Up the dial, between Christian 
pop and classic rock, other syndicated shows argue against in vitro 
fertilization and feminism. 
 
KILI, the Voice of the Lakota Nation, has been a counterpoint of sorts, but it 
is now struggling for its life. 
 
“This is scary,” said Oitancan Zephier, manager of the independent station. 

 
KILI is the primary source of local news for one of the poorest parts of the country, delivering updates on tribal politics, 
wildfires and road closures from a creaky studio where rain sometimes leaks through the foam soundproofing and a 
stray dog snoozes in the vestibule. 
 
The station has dealt with money troubles and shoestring budgets since its founding 40 years ago. But the loss of around 
half its annual income, about $180,000 from the Corporation for Public Broadcasting, is a different scale of stress. 
 
“We don’t know what next year holds for us,” Mr. Zephier said. 
 
In a worst-case scenario, Mr. Zephier said KILI could switch to “all software programming,” meaning that the flesh-and-
blood D.J.s, who play Lakota prayers to start programming every day, tell Lakota-language jokes to connect with elders 
listening from home and give updates in emergencies, would give way to automation. 
 
To avoid that, the station is trying to sell stacks of old records. Its website is trying to entice donations from sympathetic 
listeners by declaring that “KILI is under attack!” Meanwhile, Mr. Zephier is hunting for grants and donations. 
 
But with its high rates of poverty and unemployment, Pine Ridge isn’t exactly fertile ground for pledge drives, said David 
American Horse, who is part of KILI’s weekly “Voices of the Elders” program. 
 
 
 



“We are barely surviving as a people,” he said. “We don’t have the option of passing around a hat or doing a 
GoFundMe.” 
 
Senator Mike Rounds, a South Dakota Republican who voted to cut public-broadcasting funds, has said he has secured 
$9.4 million for tribal broadcasters, but KILI’s board members and staff are unsure whether they will see any of it, or 
whether it will be enough.  

 
When she started her job nearly four years ago, Ms. Schwien, the general 
manager of Smoky Hills PBS near the geographic center of Kansas, was 
holding the organization together with the equivalent of Scotch tape and 
rubber bands. The only PBS station for more than 100 miles was housed in 
a limestone relic from the 1800s with a defunct toilet and a fly infestation. 
Employees think it’s haunted.Then she got a lifeline: a $2.5 million grant 
for a new building with a studio, a green room and plenty of working 
toilets to serve the station’s potential audience of 1.2 million viewers.This 
year, just as construction was being completed, government funding was 
cut, tearing a $1 million hole in her $1.8 million budget. 
 
Her building might be new, but the budget crisis is an existential threat to 
Smoky Hills PBS, which will have to cut its staff by nearly half unless 
federal funding is restored. It might even have to abandon its affiliation 
with PBS entirely, dropping popular programs like “Carl The Collector,” a 
children’s show. 
 
Even some local programming could be on the chopping block, Ms. 
Schwien said. Wrestling tournaments and football games are avidly 
watched but costly to license and produce. Also at risk — “Doctors On 
Call,” featuring local physicians (one viewer experiencing a heart attack 

was ordered to go to a hospital), and “The Kansas Legislature,” a political round table with local elected officials. She is 
considering an application to the Public Media Bridge Fund, an emergency relief effort that aims to help the most 
vulnerable station.  
 
Like Ms. Schwien, many PBS general managers have been taking a hard look at 
their programming this year since Congress began debating whether to pull back 
funding. In May, an executive at WETA — the PBS station in Washington, D.C., 
that produces “PBS NewsHour” — met with station executives in Republican 
states and heard concerns from their members about political bias in the 
program. “PBS NewsHour” is a linchpin of PBS programming, and its focus on 
current events can make it a lightning rod in conservative states. 
 
Benjamin Mullin reports for The Times on the major companies behind news and 
entertainment. Contact him securely on Signal at +1 530-961-3223 or at 
benjamin.mullin@nytimes.com. 
 
Jack Healy is a Phoenix-based national correspondent for The Times who focuses 
on the politics and climate of the Southwest. He has worked in Iraq and 
Afghanistan and is a graduate of the University of Missouri’s journalism school. 
 
David W. Chen reports on state legislatures, state level policymaking and the 
political forces behind them. 
 
 


